Allemaal Nieuwe Ervaringen – Afvallen 2020 #3

Hoeveel weken duurde het ook alweer voordat je een nieuwe gewoonte aanleert? De ene website roept 3 weken en de andere een paar maanden. Zelf heb ik het idee dat ik het eindelijk een beetje onder de knie begin te krijgen en ik gewend raak aan mijn nieuwe levensstijl. Nog steeds zitten er genoeg momenten tussen die enorm moeilijk zijn, maar die momenten worden wel minder. Ondertussen ben ik ook al weer een maand bezig met mijn voedingscoach en dat gaat gelukkig super goed. Tijd om de afgelopen maand door te nemen.

Sport
In januari sportte ik 2 keer per week. In februari heb ik 3 keer per week kunnen volhouden, daar ben ik heel erg blij mee, het voelt gewoon net wat beter. Ook was februari de maand dat ik mij heb opgegeven voor mijn eerste Crossfit wedstrijd, daarover kun je HIER meer lezen. Dat is komende zaterdag al en ik vind het bagger spannend. Wel heb ik het idee dat ik deze maand best wel verbeterd ben en nieuwe dingen heb geprobeerd. Ik begin steeds beter mee te kunnen komen met de groepslessen en het feit dat ik weiger op te geven werkt erg goed.

Deze maand heb ik ook veel andere leuke dingen qua sport gedaan. Zo ben ik een avond met mijn broer naar de sportschool gegaan, hem had ik al best een tijd niet gezien en het was leuk om even bij te kletsen in een omgeving waar we zelf vaak zijn. Stiekem was het ook leuk dat hij best stond te kijken van wat ik al kon. Mijn schoonzus ziet bij een roeivereniging, zij doet wedstrijden met de sloep en scoren altijd best goed. Een tijd geleden gaf zij al aan dat ik een keer mee moest naar een training. Toen ik daar midden februari weer naar vroeg bleek het seizoen net weer te starten en kon ik meteen mee, midden in storm en regen, maar het ging door.

Deze maand kregen wij ook veel nieuwe homegym gear binnen, zo heb ik nu een eigen barbell en wat gewichten er bij, super gaaf! Ik heb er nog niet veel mee kunnen trainen want we hebben het pas net, maar daar zal ik binnenkort nog wel meer over vertellen. Al met al een hele fijne maand als het op sporten aan kwam.

Eten
Een volle maand met een voedingscoach, wel spannend maar een stap waar ik erg blij mee ben om gemaakt te hebben. Je denkt toch wel twee keer na of je dat extra koekje of stukje taart wel zou nemen als je over alles wat je eet verantwoording moet afleggen, want als je gaat liegen over wat je eet schiet het hele programma niet op. Het helpt mij heel erg om op het goede pad te blijven en nog steeds af te vallen.

Wat ik heel erg merk is dat als ik mij verveel of er niet veel te doen is op mijn werk, dat ik dan veel aan eten denk en ook super snel honger heb. Zodra ik het super druk heb en om kom in het werk moet ik mij er juist aan herinneren om wel wat te eten en drinken, anders is het zo 2 uur in de middag en heb ik nog niks gegeten en gedronken, niet echt slim.

Nu ik mijn lunch en avondeten in het weekend al voorbereid heb (mealpep), scheelt het mij veel tijd door de weeks en weet ik ook precies wat ik binnenkrijg, het is namelijk allemaal volledig afgewogen. Het is soms nog wel even puzzelen naar de beste recepten en een aantal heb ik al uitgeprobeerd en weer achter mij gelaten. Dus soms werkt het en soms niet, daar leer je weer van, maar ik blijf het zeker doen.

Gewicht
In februari ben ik zeker weer afgevallen, al was het niet zo veel als in januari. Logisch want daar ben ik de eerste tijd sowieso wat water-gewicht kwijt geraakt en nu zijn wij echt vet aan het verbranden. Ik richt op zo’n halve kilo per week, wat betekent dat ik eind deze maand op minimaal 4 kilo in de min moet zitten. Gezien ik eind januari al op -3.8 stond, moest dit wel lukken.

Mijn centimeters houd ik ook bij, maar daar zie ik nog steeds weinig verschil in, wat ik wel vreemd vind, want mijn shirtjes en broeken zitten beduidend losser. Misschien meet ik gewoon niet goed. Verschil bij jezelf merken is in ieder geval al erg leuk. Nog een paar weken extra en de mensen om mij heen moeten ook verschil gaan zien. Je merkt het nou eenmaal snelle zelf dan dat anderen het zien.

Het programma wat ik volg met mijn voedingscoach betekent dat ik elke dag op de weegschaal moet gaan staan. Ik zie nu duidelijk op welke dagen mijn gewicht schommelt en op welke dagen van de week ik het ‘lichtste’ ben. De schommelingen zijn de afgelopen weken wel een stuk minder dan daarvoor. Daaraan kan ik duidelijk merken dat het werkt wat ik doe, ik minder vocht vasthoud en over het algemeen beter in mijn vel zit.

Het kan aan een heleboel dingen liggen, maar ik merk ook een duidelijk verschil in mijn algehele gesteldheid. Ik ben een stuk vrolijker persoon en ben een heel stuk meer zelfverzekerd dan een paar maanden geleden. Of het alleen aan het afvallen en sporten ligt kan ik niet zeggen. Ik kan zo nog een aantal andere dingen opnoemen waar het aan zou kunnen liggen, maar dat maakt ook eigenlijk niet uit. Ik voel mij beter en daar gaat het om. Een vrolijker persoon zijn is alles behalve vervelend en het helpt zeker om dit proces vol te houden. Beter dit dan dat ik een hoopje sacherijn ben, toch?

Maar op naar de cijfers!

Op 1 januari 2020 woog ik 97 kilo. Nu, op 1 maart ik 91,2kg
Dat is een verschil van 5,8kg wat ik ben afgevallen. Dat gaat een hele goede kant op!

Qua centimeters zijn er wel iets aan wijzingen, maar nog niks schokkends.
Op 1 januari was mijn buikomtrek 102cm. Nu, op 1 maart is dat 100cm.
Op 1 januari was mijn bovenbeenomtrek 67cm. Nu op 1 maart is dat 64cm

Dit was hoe ik er op 1 januari uit zag

Zo zie ik er nu op 1 maart uit, verschil zie ik nog niet echt, maar voel het al wel. (en ja, ik kwam net uit de douche, dus nat haar)

Het  begin is er en ik hoop dat ik dit kan vasthouden de komende maanden. Veel mensen verwachten dat je na 2 maanden al iets van 15kg kwijt moet zijn heb ik het idee, maar langzaam is juist goed, op die manier heb je een veel grotere kans om het er echt af te houden dan dat je super hard gaat. Dat is ook niet eens gezond. Ik tik bijna de 6kg aan en daar ben ik al super blij mee. In maart zou ik dus onder de 90kg moeten komen, iets waar ik naar uit kijk!

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *