De Lowlands Throwdown Qualifiers, Ik Deed Mee

Zo ongelooflijk veel spierpijn, zo erg heb ik het nog niet vaak gevoeld. Mijn eerste Crossfit wedstrijd zit er op en al met al ben ik blij dat ik mee heb gedaan. Ondanks dat ik nog een beginner ben, de competitieve drive zit er goed in en dat was te merken. Ik deed mee aan de Qualifiers van Crossfit Lowlands Throwdown. Met spanning zit ik te wachten op de score en uitslag, plus een beetje hopen dat ik niet als laatste ben geëindigd.

In totaal deden er 264 vrouwen mee in mijn divisie en was ik niet eens de enige Lucinda, dus dat was wel grappig om te zien. Om 9 uur in de ochtend stonden we klaar in de gym. Een tas gepakt vol met benodigdheden en snacks om de dag door te komen. Omdat het de eerste keer was dat ik met een wedstrijd mee deed, was ik best gespannen, daardoor stond ik een beetje raar rond te springen van de spanning. Gelukkig was iedereen vrij snel aanwezig en konden we beginnen.

De eerste workout was een mix van roeien en olympisch gewichtheffen en ik ging vrij goed. Eerst kon ik nog afkijken bij degene die in de rondes voor mij moesten en daarna moest het zelf. Al snel werd duidelijk dat er een boel mensen waren die al lang aan het trainen waren en overtuigend beter dan ik, maar alsnog deed ik het niet slecht. Helemaal niet slecht eigenlijk. In totaal heb ik 54x zwaar gewicht boven mijn hoofd getild en dat voel ik nu nog steeds in mijn schouders.

Na een korte pauze begonnen we aan de tweede workout en daar ging het volledig mis voor mij. We moesten blijven hangen in het rek (waar ik niet goed in ben!) en squats maken terwijl we gewicht boven ons hoofd houden houden, oftewel de overhead squat. Nu ging het blijven hangen beter dan ik had verwacht, maar de squats waren verschrikkelijk. Volgens mijn judge haalde ik niet de verplichte diepte, terwijl ik zeker wist dat ik wel goed zat. Helaas heb ik daar weinig tegenin te brengen als mijn judge het niet goed genoeg vind. Ook tijdens het hangen waren mijn coach en judge het soms niet eens of ik wel de standaard had gehaald. Daardoor raakte ik vreselijk in de war en ging ik nog meer fouten maken door bijvoorbeeld te snel naar het volgende onderdeel te gaan terwijl ik nog niet klaar was. Al met al baal ik van deze workout. Er werd veel verwarring veroorzaakt en ik baalde van mijzelf dat ik blijkbaar niet diep genoeg in mijn squat zat. Ik baal van deze score en het kost mij zeker plekken op het leaderboard.

Daarna kon ik gelukkig weer wat goedmaken. De derde workout kwam er aan en ik voelde de spierpijn van de vorige twee al opkomen. Dat voorspelde niet veel goeds. We moesten 60 keer over een houten plyo box heen stappen en daarna 60 keer een dumbell van 10kg boven ons hoofd houden. Eentje in elke hand en als de één boven je hoofd was, moest de ander op je schouder liggen. Flink vermoeiend, maar ik ging veel sneller over de box heen dan ik had verwacht. Naast mij was een meid bezig die op hetzelfde sport-niveau zit als ik (ze is echt super aardig), dus wij gingen hard tegen hard. Tussentijden tellen soms ook mee om je score te bepalen dus ik deed zo ongelooflijk mijn best o een betere tussentijd te halen om zo weer punten in te lopen na de verschrikkelijke tweede workout.

En hoe snel het was begonnen, zo snel was het ook weer voorbij. Toen iedereen was geweest hadden we snel alles weer opgeruimd en op hun plek gezet en leek het alsof er niks gebeurd was. Binnen 4 uur na de start zaten we alweer in de auto terug naar huis, te vergaan van de spierpijn in mijn geval en zin hebbend aan wat eten.

De definitie van een atleet is iemand die deelneemt aan fysieke activiteiten en in het bijzonder wedstrijden. Dat betekent dat ik mij nu officieel een atleet mag noemen. Al klinkt het wel wat raar, maar toch. Crossfit definieert mensen die meedoen aan wedstrijden ook als atleet, dus het zal dan wel.

De kwalificaties voor Crossfit Lowlands Throwdown waren fantastisch. Ik maak mij geen illusies dat ik door ga naar de finale. Ook omdat we in het weekend van de finale net de sleutels hebben van ons nieuwe huis en ik dus toch niet heen zou kunnen, maar ik weet dondersgoed dat ik niet goed genoeg was om het te halen. Bedoel, ik doe deze sport ook nog maar net. Wel heb ik deze dag super veel geleerd, over waar ik goed in ben en waar ik nog meer training in zal moeten stoppen om de volgende wedstrijd weer een stukje beter te zijn.

Wat ik zeker weet is dat ik blijf meedoen met wedstrijden en zal blijven verbeteren. Dit is een sport die ik echt heel erg leuk vind en zeker beter in wil worden. Het werkt super goed mee met afvallen en ik voel mij een stuk beter over mijzelf als ik al zie hoe goed ik kan meekomen als beginner.

Er hebben zich 264 vrouwen opgegeven in mijn divisie. Daarvan hebben er 182 hun score doorgegeven. Na lang afwachten ben ik geëindigd op plek 177. Gezien ik dit pas een paar maanden doe vind ik niet dat ik kan klagen, want ik ben niet laatste geworden! Zelfs niet eens laatste van mijn gym, hoe gaaf is dat?

Wat ik vooral geleerd heb van deze ervaring is waar ik aan moet gaan werken. In ieder geval weet ik nu waar ik sta op Nederlands niveau en het doel is om volgend jaar hoger te eindigen dan nu. Als je nooit mee doet weet je ook nooit waar je staat. Nu is het vooral rustig aan doen en hopen dat deze spierpijn snel minder wordt, want DAMN!

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *