Intermittend Fasting – Mijn Ervaring

Nieuwe dingen proberen ben ik altijd wel voor te porren, dus toen het gesprek thuis laatst eens op intermittend fasting kwam was ik meteen gefascineerd en bereid het te proberen. Waarom ook niet! Als ik zo kijk wat het in moet houden dan is het iets wat ik vrij makkelijk zou moeten kunnen doen, ik houd er namelijk totaal niet van om in de ochtend te eten, ontbijten is nooit mijn ding geweest en als ik andere ervaringen zo las, was ik benieuwd wat het nou eigenlijk voor mij zou doen. Ik ben nu één week verder en dit is mijn ervaring tot nu toe.

Mocht je gevoelig zijn voor het praten over het aanbrengen van restricties als het om voeding gaat, raad ik je niet aan om verder te lezen.

Intermittend fasting houdt in dat je het meerendeel van de dag niet eet en dit alleen beperkt tot een bepaald aantal uren per dag. De meest voorkomende versie is 16-8 wat betekent dat je 16 uur per dag niet eet en je dagelijkse benodigdheid in 8 uur tijd. Ik heb besloten die tijdlijn te verkorten en te gaan voor 18-6. Ik eet mijn eten tussen 12 uur ’s middags en 6 uur in de avond. De rest van de uren op de dag eet ik niet.


Tijdens de uren dat ik vast mag ik wel water, koffie (zonder melk en/of suiker) en thee (zonder suiker). Andere dranken met nul calorieën mogen ook, maar ik heb dit niet gedaan. Zorg dat je in de uren dat je wel mag eten wel zorgt dat je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt, je zal dus soms een iets grotere maaltijd moeten eten dan voorheen, omdat je maaltijden (zoals ontbijt) mist maar toch moet zorgen dat je voldoende voeding binnen krijgt, want het gaat niet om de restrictie van eten, maar de tijden waarin je het eet. Als je voedingssupplementen neemt, neem deze dan niet tijdens de periode dat je aan het vasten bent. De meeste supplementen werken beter als ze ingenomen worden samen met wat eten. Sommige supplementen bevatten ook suikers en ingenomen op een lege maag wil dit soms nog wel eens voor wat onbalans zorgen. Ik nam de supplementen tijdens de lunch en dat werkte prima

Tijdens de periode van vasten is je lichaam sneller geneigd vet aan te spreken voor energie en zou het gewichtsverlies kunnen helpen, zelf heb ik dit minimaal gemerkt. In de eerste week ben ik vooral watergewicht kwijtgeraakt, dus voor echt resultaat heb ik het idee dat ik dit langer zal moeten volhouden. Intermittend fasting werkt alleen als je tijdens de uren dat je wel mag eten je niet helemaal volstopt, klinkt logisch, maar ik merkte al snel dat dat nog niet zo gemakkelijk is. Het hielp mij uiteindelijk wel met minder snacken tijdens de uren de ik vaak de keukenkastjes in duik (de avond), ik mocht dan simpelweg niks meer.

En dan hebben we het hongergevoel, de rommelende maag. Ikzelf merkte dit vaak in de ochtend. Wat ik een nieuwe sensatie vond, want ik ben normaal gesproken helemaal niet van het ontbijten, dus ik dacht dat het een eitje zou zijn. Nou rond 10 uur begin ik toch wel heel erg te rommelen en ben ik aan het aftellen tot het 12 uur is. Om dat gevoel tegen te gaan ben ik veel meer water gaan drinken dan voorheen. Ik was helemaal geen water drinker en had op een dag soms echt moeite om aan 1 liter te komen. Dat is veel te weinig en daar was ik mij altijd al van bewust, toch vond ik het super moeilijk om dat te veranderen. Nu is het een stuk normaler geworden en haal ik met gemak de 2,5 liter per dag, iets wat ik niet voor mogelijk had gehouden.

Uiteindelijk wil mijn man ook beginnen met intermittend fasting en daar zit ik echt op te wachten. Nu is het soms best moeilijk als hij in de ochtend aan zijn ontbijt zit en ik niks mag of als hij nog wel in de avond de keukenkast in duikt en daar wat lekkers uit trekt. Als we beide in hetzelfde schuitje zitten is het hopelijk nog beter vol te houden.

1 week is naar mijn mening te kort om echt over resultaten te gaan praten, maar op het rommelende maag gevoel in de ochtend na is dit best gemakkelijk vol te houden voor mij. Ook ondanks dat ik een korter tijdvak qua eten heb gekozen dan de meeste.

Toch is deze manier van leven niet voor iedereen geschikt. Onder andere vrouwen die bezig zijn met zwanger worden, mensen met diabetes en mensen met ondergewicht wordt afgeraden deze vorm van eten aan te houden. Als je twijfelt is het altijd beter om als eerste je huisarts te raadplegen. Als je toch begint en je merkt dat het niet goed voelt… pas je uren aan of stop direct. Blijf altijd goed voor jezelf en daarmee ook je lichaam zorgen.

Al met al wil ik dit wel langer gaan volhouden, puur om te kijken of ik op de lange termijn verschil ga zien. De claims qua gewichtsverlies kan ik nu nog niet bevestigen, maar omdat ik het vrij gemakkelijk kan volhouden ben ik nog steeds benieuwd of dit waar is. Ergens ben ik toch nog een beetje skeptisch.

Als je van plan bent zelf ook te beginnen met intermittend fasting raad ik je aan om op zoek te gaan naar informatie op verschillende websites en je informatie in te winnen bij professionals. Deze blog is puur mijn ervaring en ik ben zeker geen medisch professional die je kan vertellen wat je wel en niet zou moeten doen. Dit is puur hoe ik het tot nu toe heb ervaren.

Veel mensen over de hele wereld vasten geregeld. Sommige voor religieuze redenen bijvoorbeeld, maar ook zijn er groepen mensen die simpelweg niet genoeg eten beschikbaar hebben om meerdere keren per dag een maaltijd te eten. Ik ben dus zeer bevoorrecht om er voor te kiezen om 18 uur per dag te vasten, hier ben ik mij van bewust, maar hier over nadenken en bij stil staan is niet verkeerd.

One thought on “Intermittend Fasting – Mijn Ervaring

  1. Wat leuk om te lezen! Precies deze methode doe ik ook, 14 uur vasten en 10 uur eten. Ik heb als doel dat ik na 8 uur ‘s avonds niks mag eten tot ‘s ochtends 10 uur. Wanneer dit goed gaat wil ik ipv 14 uur naar 16 uur te gaan maar eerst dit nog even volhouden (ben nu 3 weken bezig). Ik merk ook niet perse verschil in gewicht vanwege het dieet maar wel dat ik beter in mijn vel zit. Ik at eerst regelmatig nog iets vets na 8 uur en nu helemaal niks meer. Daarnaast eet ik niet de hele dag door maar echt maar 3 goede maaltijden per dag in de tijd dat ik ‘mag’ eten. Als ik trek krijg pak ik nootjes of iets anders kleins. Wat krijg ik inderdaad ook veel beter weg! Echt super leuk om te zien dat meer mensen deze methode proberen.♡ Hopelijk kun je het een beetje volhouden 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *