Makkelijk Mealpreppen

In het begin vond ik het niet zo belangrijk, mealpreppen. Toch kwam ik er steeds meer achter dat ik met eten wat aan het aankloten was en soms niet door had wat ik nou eigenlijk op een dag naar binnen werkte. Die realisatie kwam een stuk meer toen ik op een app bij ging houden wat ik at op een dag, maar als je niet zelf kookt en niet weet hoeveel je van iets opschept is het toch altijd maar gokken. Tijd om toch het heft in eigen handen te nemen en mijn lunch en avond eten van tevoren klaar te gaan maken, oftewel: mealprep.

Het doel was om maaltijden klaar te maken die tussen de 300 en 500 gram aan volume waren, goed qua proteïne en over het algemeen laag in calorieën. Het is nog altijd best een opgave, maar ondertussen heb ik al wel een paar favorieten gevonden.

Als lunch heb ik nu een combinatie van 150 gram kip, 100 gram aardappel (zoete aardappel, de normale aardappel of een combi van de 2) en 100 gram groente. De kip kruid ik lekker pittig, zodat er nog een beetje fatsoenlijk smaak aan zit en voor de groente heb ik zakken vol met groentemix in de vriezer liggen. Deze halen wij steeds bij MuscleMeat want daar vind je zakken van 2.5 kilo voor maar een paar euro, super handige shit. Ook de zoete aardappel en normale aardappel blokjes haal ik daar vandaan. Weegt makkelijk af en hoef ik zelf niet meer te klooien.

Terwijl de kip in de pan aan het bakken is, weeg ik de groente en aardappel al af in de bakjes. Zodra de kip klaar is (en wat afgekoeld) weeg ik dat ook af en gaat het direct de vriezer in. Dit kan ik echt met max 20 minuten voor elkaar hebben en voila, voor een hele week lunch.

Avondeten was toch wel een hele keuze, want door ook mijn avondeten vooraf klaar te maken haal je wel een beetje het gezellige van het samen avondeten weg. En daar zit ik dan met mijn plastic bakje, opgewarmd in de magnetron. Gezellig is anders. Gelukkig heb ik dit wel thuis besproken voor ik hier aan begon en manlief begreep heel goed waarom ik dit wilde doen en hij ook wel snapte dat ik zo beter kon monitoren wat ik eet.

Mijn favoriete recepten op dit moment:

Curry Madras met Broccoli rijst en kip

Ovenschotel met rode kool, aardappelpuree en kip

Zuurkool met rookworst

Meestal maak ik twee maaltijden tegelijk zodat ik meteen genoeg eten heb voor 2 weken en ook wat kan afwisselen, want elke dag hetzelfde avondeten hebben, dat gaat hem niet worden. De ovenschotel is vrij simpel om te maken, de curry kost wat meer moeite, maar alsnog weegt de tijd geen moment op tegen elke dag eten koken. Ook scheelt het belachelijk veel in de kosten voor boodschappen. Ik kook een grote pan vol eten, weeg het allemaal netjes af zodat in elk bakje hetzelfde zit en voila, niet meer gokken wat je nu aan het eten bent.

Nu vraag je je misschien af hoe het dan met ontbijt en snacks zit. Ontbijt is voor mij vrij simpel. Het is een gekookt ei en een bakje kwark. Wederom is beide makkelijk uit te rekenen, want op de verpakking van het kwarkje staat bijvoorbeeld precies wat er in zit. Voor snacks heb ik bepaalde favorieten, zoals een Breaker, een granenreep of wat fruit. Wederom dingen die niet geheel moeilijk zijn. Kennen we de Snack a Jacks nog? Jup, ook die hebben we weer in huis en vullen soms net even dat laatste gaatje en zijn geen reet aan calorieën.

Het is maar net hoe ver je wil gaan, maar het kost minder tijd, minder geld en je weet precies wat je eet. Je hoeft niet meer te gokken.

Wat ik nog wel even duidelijk wil maken is dat ik dit maar 5 dagen in de week doe. In het weekend eet ik gerust een broodje als lunch met beenham bijvoorbeeld en ik eet nog steeds een avond in de week bij mijn ouders en bij mijn schoonouders. Ja, het is die avonden wel even gokken, maar ik weiger dat op te geven. Ik vind het nu juist leuk om elke week even met mijn ouders en schoonouders bij te praten, anders zie ik ze amper en ik denk dat zij het ook niet leuk vinden als dat op zou houden. Bij mijn schoonouders eten we zo goed als altijd vis (lang leve Urk!) wat natuurlijk ook niet geheel ongezond is en lang leve proteíne! En bij mijn ouders is het ook meestal gezond, mijn moeder is nogal van het koolhydraat-arm eten, wat van mij niet hoeft, maar het is wel handig.

Nog een fijn ding is dat als ik thuis kom van mijn werk, ik bijna direct mijn eten klaar heb, want koken hoeft niet meer. Soms ook wel weer jammer, ik kookte vaker in het weekend en dan lekker uitgebreid. Dat zit er nu niet meer in, maar het blijft wel handig dat er al iets voor je klaar staat wat je alleen nog maar hoeft op te warmen.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *