Mijn Gezonde Gewoontes

Oprecht je gewoontes proberen te verbeteren, dat is niet gemakkelijk. Ikzelf heb kleine veranderingen in mijn leven aangebracht die naar mijn mening allemaal een klein beetje helpen. Een beetje onder het motto dat alle kleine beetjes helpen. Zo over de tijd heb ik toch best een leuk lijstje met gezonde gewoontes opgebouwd die mij helpen met geen gewicht aankomen. Iets wat voor mij super snel gebeurt. Dit is mijn lijstje.

Elke pauze op het werk loop ik een halfuurtje buiten. Als het ook maar een beetje droog is ga ik naar buiten. Als het regent pak ik de paraplu en ook de sneeuw kan ik wel aan. Het afgelopen jaar heb ik maar zo’n 5 dagen gemist, toen stormde het echt te erg. Ik zit dan wel binnen te balen.

Een snack avond is nou niet bepaald gezond, maar wij beperken dit wel tot een vaste avond per week. In ons geval de zaterdagavond. Zodat wij ons niet helemaal alles ontzeggen. Het is niet dat wij ons dan helemaal rond eten, maar een hapje uit de airfryer terwijl we gezellig samen op de bank hangen moet kunnen.

Wij dragen een Fitbit om ons te motiveren om elke dag genoeg te bewegen. Ik wil altijd minimaal 30 actieve minuten halen en een bepaald aantal calorieën per dag. Ik weet dat de Fitbit niet 100% accuraat is, maar het helpt wel met de motivatie om in beweging te komen. Ook check ik er geregeld mee of ik goed en genoeg geslapen heb.

Ik speel nog steeds Pokemon Go. En om dat vol te houden moet ik toch echt de deur uit en rondlopen. Op een dag dat ik mijn actieve minuten niet gehaald hebt helpt dit spelletje mij soms toch nog om even de deur uit te gaan. En frisse lucht kan ook geen kwaad natuurlijk.

Chips is altijd mijn snack naar keuze geweest. Nu ligt bovenop onze keukenkastjes een zak waar allemaal kleine zakjes chips in zitten. Zo kan ik af en toe toch een zakje pakken, maar kan ik niet in een avond zo’n grote zak wegwerken. Wat ook meehelpt is dat ik daadwerkelijk een stoeltje moet pakken om er bij te komen. Het wordt dan een hele bewuste keuze om een zakje te pakken en ik merk dat ik het daardoor makkelijker laat staan.

Het is niet gemakkelijk, maar in het bedrijf waar ik werk komen er geregeld lekkere hapjes voorbij om dat er weer iets gevierd moet worden. Super leuk natuurlijk, maar wat ik ondertussen wel geleerd heb is om nee te zeggen tegen deze hapjes. Is het moeilijk? Absoluut! Daar ga ik niet over liegen. Maar het zijn meestal zoveel calorieën wat ik niet kan verantwoorden in mijn dag, dat ik het laat staan. En stiekem ben ik daar best trots op.

Bij het bedrijf waar ik werk is het bijna een gewoonte om op de donderdag of vrijdag uit lunchen te gaan. In het begin ging ik mee, dat doe ik nu niet meer. Het is jammer om jezelf in essentie buiten de groep te zetten, maar ik mis anders mijn loopje en als je het er open met mensen over hebt begrijpen ze vaak ook wel waarom het er niet in zit. Het gaat hier wel om je gezondheid en mensen snappen vaak snel dat het voor gaat.

10 uur is bedtijd. Het komt doordeweeks niet vaak voor dat ik later dan 10 uur mij klaar maak om naar bed te gaan. De wekker gaat om 6 uur dus het is nodig dat ik genoeg slaap pak. Ik streef naar minimaal 7 uur. Nu ik zo vasthoud aan deze bedtijd gaat het best goed en ben ik een stuk meer uitgerust dan toen ik rond middernacht pas naar mijn bed ging of zelfs op de bank in slaap viel.

Boodschappen doen wij aan de hand van een lijstje op onze telefoon. Zo halen wij geen dingen die wij niet nodig hebben en merken dat wij makkelijker langs de snacks kunnen lopen als ze niet op het lijstje staan. Lukt het altijd? Nee. Maar wel vaker dan voorheen.

Af en toe is een biertje gewoon lekker, toch zijn wij zo goed als volledig overgestapt op het alcoholvrije bier. Niet zozeer om de calorieën, maar meer om de alcohol zelf. Voor mij kwam dit vooral toen ik ontdekte dat alcohol direct alle vooruitgang van sporten stopt. Zodra je lijf alcohol detecteert in je lichaam gaat het direct beginnen met het afbreken daarvan, al het andere waar het mee bezig was wordt gestopt of op de achtergrond gezet en gezien het afbreken van 1 glas alcohol al ruim 2,5 uur duurt kan dat veel in de war schoppen. Toch heeft bier zelf juist een heleboel mineralen die weer goed voor je zijn na het sporten. De perfecte middenweg is dus het alcoholvrije bier. Je ziet ook vaak dat dit na mud-runs uitgedeeld wordt.

Sporten doe ik het liefste direct na mijn werk. Nu rijd ik vaak direct na het werken naar de Crossfit box voor een uurtje hard werken op een andere manier. Ik rijd dan weer om 6 uur naar huis en heb daarna nog wat aan mijn avond. Ik vind het namelijk moeilijk om eerst naar huis te gaan, eten en daarna nog weer weg te moeten om te sporten. Ik ben dan al snel niet meer van de bank af te krijgen. Als ik dus al heb gesport voordat ik op de bank beland, is het voor mij geslaagd.

Waar gezonde gewoontes om draait is dingen zoeken die voor jou werken. Hoe je het meest efficient je leven kan indelen zodat je een gezondere levensstijl ook vol kan houden. Soms moeten we daardoor dus best creatief zijn of andere oplossingen vinden voor dingen. Het lukt ook niet altijd en dat is prima, maar als het 90% van de tijd lukt is dat voor mij al een win.

Wat zijn gezonde gewoontes die jij er op na houdt? Zou er graag van willen leren.

Eén reactie op “Mijn Gezonde Gewoontes

  1. Goeie tips! Ik heb sinds een jaartje een Fossil smartwatch, die ook stappen, beweegminuten en hartpunten bijhoudt en inderdaad, wat werkt dat goed zeg! Motiveert zo erg om meer te bewegen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *