Wel Of Geen Fitness Tracker

Je hebt mensen die er bij zweren en mensen die er niks van willen weten. Ikzelf hoor bij het eerste kamp en ben ook erg blij met mijn tracker, een Fitbit Charge 3. Er komen er steeds meer op de markt en elk kunnen ze meer dan hun voorganger. Was het eerst een simpele stappenteller, meten we nu de hele dag onze hartslag, GPS en kunnen we er zelfs mee duiken onder water.

Waar ik de Fitbit het meeste voor gebruik is het enigszins berekenen van het aantal calorieën dat ik verbrand op een dag. Mede door mijn gewicht, lengte en dus mijn hartslag kan er een ruwe schatting gemaakt worden. Dat is wel wat het voor mij blijft, een schatting, omdat er zoveel meer bij komt kijken dan alleen die 3 dingen. Iedereen zijn spijsvertering werkt op een eigen temp en dat wordt niet gemeten. Richtlijnen zijn in ieder geval waar ik mee werk. Ik zorg per dag dat ik zo’n 500 calorieën onder het aantal blijf dat wordt aangegeven als verbrand.

Daarnaast meet mijn Fibit ook ‘actieve minuten’. Dat zijn minuten achter elkaar dat mijn hartslag duidelijk hoger ligt en ik daadwerkelijk actief ben. Mijn pauze wandelingen en workouts kan ik zo duidelijk meten. Het enige wat er aan vasthoud is dat ik een minimum van 30 actieve minuten per dag wil halen. Het helpt mij echt om van de bank af te komen en nog wat te gaan doen, omdat ik zie dat er nog geen actieve minuten zijn berekend. Motivatie moet je toch ergens vandaan halen.

Ook je slaap wordt geregistreerd en die van mij gaat zelfs zo ver om aan te geven wanneer ik in lichte, diepe of rem slaap bevind. Waar ik de meeste mensen kritiek op hoor hebben is deze functie. En ergens kan ik dat wel begrijpen. Toch zit mijn Fitbit er zo goed als nooit naast. Als ik direct uit een droom wakker word (en dus nog in REM zat) dan geeft hij dit ook altijd aan. Best raar eigenlijk dat dit toch ergens accuraat blijkt te zijn. Wederom gebruik ik het eigenlijk alleen maar om te kijken of ik genoeg uren aan slaap heb gehad.

Het ligt er volgens mij maar net aan hoeveel waarde je hecht aan de informatie die je gegeven wordt. Voor mij zijn het meer richtlijnen en handigheden om te ‘tracken’ of ik wel actief genoeg ben op een dag. Vooral omdat ik een fulltime kantoorbaan heb. Mijn hartslag tijdens fitness vind ik ook altijd wel interessant om terug te kijken en verbeteringen te zien. Met slaap gaat het om de uren en als ik onrustig wakker word kan ik dat meestal ook terug zien in het ritme.

Richtlijnen die mij helpen op een gezondere manier te leven dan voorheen en die zorgen dat ik af en toe toch nog met mijn ietwat luie reet van de bank af kom, al is het maar een simpel rondje wandelen in het weekend, even die beweging er in. Want ik voel mij ergens altijd wat lui als ik mijn stappen op een dag niet haal of niet hoog genoeg in mijn verbrandde calorieën zit.

De calorieën zijn zoals ik al eerder zei wel een ding wat ik met best wel een grote korrel zout neem, maar toch altijd wel fijn vind als ze hoog genoeg zijn na een trainingsessie. Mijn eten pas ik wel aan aan de dag, is het een luie dag dan moet ik extra opletten en mag ik niks extra’s snoepen. Op een dag dat ik flink gesport heb, mag ik (met mate) ook een lekker bord vol eten.

Ik heb nu al een paar trainers gezien die in eerste instantie niks van de tracker willen weten en het altijd meteen wegwuiven als niet accuraat. Als ik ze dan vertel hoe ik het gebruik (dus als richtlijn), dan krijg ik ze meestal nog wel mee. Het is maar net hoeveel vertrouwen je er in legt en wat je er zelf mee doet. Ik vind het een heel handig ding wat mij oprecht helpt en soms ook wel confronterend is als ik een zondag amper van de bank af ben gekomen.

Laatst was ik hem een tijdje kwijt, voor reparatie, vreselijk irritant, want ik was intussen ook gewend om er op te kijken als horloge. Het voelde gewoon kaal en ik miste ook de info die hij gaf over mijn dag en nacht. Als je het ineens kwijt bent merk je pas hoeveel je iets gebruikt.

Voor mensen zoals ik, die het gebruiken als richtlijnen en inzicht willen in hun dagelijkse beweging, daarbij raad ik een activity tracker zeker aan. Ze zijn er in zoveel prijsklasses te vinden dat er voor iedereen wel wat tussen zit. Ikzelf heb meer gekeken naar de functies die het had en toen werd ik een luxepaard omdat ik persé de stoffen paarse bandjes wilde in plaats van de plastic zwarte. Het is maar net waar je het geld voor over hebt.

Een paar jaar geleden dat ik de Fitbit Flex, daar zat geen hartslagmeter in, maar was in principe gewoon een digitale stappenteller. Hij was fijn, maar miste voor mij net dat beetje extra. De Fitbit Charge 3 heeft voor mij precies wat ik zocht. Wel jammer dat hij laatst dus stuk ging en ik hem een tijdje kwijt was, maar ook de klantenservice was super.

Heb jij ook een activity tracker?

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *